Početna » Новости » Objavljeni rezultati PISA istraživanja iz 2012. godine

Objavljeni rezultati PISA istraživanja iz 2012. godine

Srpski đaci opet ispod proseka

Beograd – Učenici iz Srbije ostvarili su minimalan napredak na poslednjem PISA testiranju, u odnosu na 2009. godinu, ali je prosečno postignuće naših đaka ostalo na istom nivou. U Srbiji je i dalje 40 odsto učenika funkcionalno nepismeno iz matematike, 35 odsto u domenu nauka, a 33 odsto ne snalazi se u čitanju. Ti rezultati ukazuju da u proteklom trogodišnjem periodu nije bilo sistemskih mera usmerenih ka povećanju postignuća ove velike grupe đaka, koji su već na početku srednje škole označeni kao rizična kategorija za nastavak obrazovanja.

Nacionalna koordinatorka PISA istraživanja u Srbiji Dragica Pavlović Babić ocenila je juče da su podaci o velikom broju đaka koji nisu dostigli nivo funkcionalne pismenosti „jasan domaći zadatak za obrazovni sistem“. Na pitanje Danasa šta podrazumeva taj zadatak, Pavlović Babić je odgovorila da su neke od mera navedene u Strategiji obrazovanja Srbije. Ona je podsetila da Lisabonska agenda, u kojoj su definisani zajednički ciljevi članica EU, predviđa da do 2020. godine broj funkcionalno nepismenih učenika bude najviše 15 odsto.

U oblasti matematičke pismenosti učenici iz Srbije su u proseku postigli 449 poena (prosek OECD je 500), što je za sedam bodova bolji rezultat nego 2009. Na skali čitalačke pismenosti naši đaci su ostvarili 446 poena, odnosno četiri više nego 2009, dok su u domenu nauke imali 445 poena, što je povećanje od svega dva boda u odnosu na prethodni ciklus istraživanja.

Naša zemlja beleži skromne rezultate kada je reč o broju učenika sa visokim postignućima – u matematici je takvih 4,6 odsto đaka, 2,2 u čitalačkoj i 1,7 u naučnoj pismenosti.

Slovenija i Hrvatska i dalje su bolje pozicionirane od Srbije, a iza nas su Crna Gora, Bugarska, Rumunija i Albanija. Ukupno gledano, Srbija je zauzela 43. mesto, od 65 zemalja koje su učestvovale u PISA 2012. Najbolje rezultate su ostvarili učenici iz Šangaja, Hongkonga i Singapura, a to su zemlje koje su u svim ciklusima PISA na vrhu rang-liste.

Naredno testiranje će biti 2015. godine, a najveći broj zadataka će biti iz oblasti nauke. Ministar prosvete Tomislav Jovanović kazao je da će Srbija ravnopravno sa svim zemljama učestvovati u idućem ciklusu i da već počinje sa pripremama, kako bi naši učenici postigli što bolje rezultate.

Najbolji u rešavanju problema

Učenici iz Srbije najbolji rezultat su pokazali u rešavanju problema, oblasti koja se 2012. prvi put pojavila na PISA. Njihovo prosečno postignuće iznosi 473 poena, a 28 odsto đaka nije uspelo da dostigne nivo funkcionalne pismenosti u tom domenu. Zadatke su radili na računaru, a ovo je jedina oblast u kojoj su đaci iz Srbije stigli vršnjake iz Hrvatske i Slovenije, dok su za sobom ostavili učenike iz Crne Gore i Bugarske.

Dečaci uspešniji u matematici

Prosečno postignuće dečaka iz matematike je za devet poena više od devojčica, a oni su bili uspešniji i u rešavanju problema (razlika je 15 poena). Devojčice su značajnije uspešnije od dečaka u čitalačkoj pismenosti (razlika 46 poena), a u naučnoj pismenosti nema razlika po polu. Istraživanje pokazuje i da je obrazovni sistem u Srbiji za nijansu pravedniji od zemalja OECD i regiona.

Autor: V. Andrić

Izvor: Danas

O Jasmina Čekerevac LJubičić

Pročitajte

Платформа за спас образовања: Нагомилани проблеми у просвети, потребна јасна стратегија.

Платформа за спас образовања у Србији оценила је данас да је ситуација са просветом таква ...