Početna » Новости » Politika o mobingu

Politika o mobingu

Због дуга наставнику – школа „на добош”

Директори кажњавају наставнике због пропуста у раду, наставници тврде да је то самовоља директора, а инспектори све приписују лошим међуљудским односима

У Степановићеву, селу надомак Новог Сада, пре неколико дана одржана је јавна лицитација покретне имовине ОШ „Алекса Шантић”, али није било заинтересованих купаца. Проблем у овој школи настао је још пре четири године када је директор школе наставника физичког послао на лекарски преглед, због како је рекао, здравствених способности, и прекинуо му радни однос.

аставник је тужио школу због отказа, а суд је пресудио да буде враћен на посао и да му се на име неисплаћених плата исплати 825.000 динара. Школа је исплатила већину дуга, али је због остатка око 2.000 евра ипак отишла „на добош”. Када ће бити одржана следећа лицитација нисмо успели да сазнамо, јер се у школи, као и у Месној заједници нико није јављао на телефон.

Ово је један од драматичних примера поремећених односа у школама у Србији, у којем су, нажалост, дебљи крај извукли ученици, школа и село, са око две хиљаде становника. Овакви случајеви у српској просвети су ипак малобројни, јер се обично проблеми између директора и наставника заврше одузимањем одређеног процента од плате.

А према подацима инспекцијског прегледа установа Министарства просвете у школској 2012/13. години, од 106.313 запослених у основним и средњим школама Србије, лане су у само 244 случаја изречене дисциплинске мере, углавном новчане казне, а у мањем броју и престанак радног односа.

Директори тврде да казнама прибегавају у крајњем случају, када се исцрпу сва упозорења, разговори и опомене, наставници с друге стране кажу да је проблем у самовољи директора, а просветни инспектори најчешће закључују да су у питању поремећени људски односи.

Наставници углавном нису расположени да причају под именом и презименом, али тврде да није увек кривица до колега, већ да ту има и много нерашчишћених односа и освете. Они најхрабрији пријављују синдикату, а синдикат просветним властима. Како су за наш лист више пута рекли и Слободан Брајковић, председник Синдиката радника у просвети Србије, као и председник Уније синдиката просветних радника Србије Драган Матијевић, просветним властима је предато на стотине пријава против челних људи у школама због махинација са радним местима.

– Није лако бити директор, увек сте између министарства, синдиката, наставника и родитеља, а данас је најлакше оптужити директора. Против нас су се сад највише окренули синдикалисти и то они који би желели да буду директори. А где су сви они када се распише конкурс за директора? – пита Драган Јовичић, директор ОШ „Бранислав Нушић” у Смедереву, који је познат као човек „без длаке на језику”.

Он је 13 година директор и каже да на срећу до сада није био у прилици да теже кажњава наставнике. Када се уочи проблем, увек се прво разговара са наставником, прича се и на наставничком већу и тек онда се изриче новчана казна.

– Најчешћи је проблем изостанак са часова, а казна одбијање од плате, јер ако се већ награђују они који добро раде, логично је да се казне они који имају пропусте – истиче директор ове смедеревске школе. Он додаје да је овај посао врло захтеван, да то није само седење у фотељи, већ се води рачуна и о односима у колективу, храни, струји, општини…

– Директори најчешће изричу казне наставницима због пропуста у раду, односно неизвршавања обавеза. У мојој школи никада нисам имао великих проблема, као што је случај у Степановићеву – каже Светозар Козаров, председник Актива директора новосадских основних школа.

Козаров каже да су последњих година директорима додате и нове дужности, а једна од најзахтевнијих је бодовање школа због којих се „тресу” и наставници и директори.

– Ја сам директор 21 годину и увек сам све проблеме успевао да решим разговором и попуштањем, мада има директора који учестало кажњавају наставно особље. Новчане казне се изричу када наставник стално касни на посао, не предаје на време, не уради припрему, због девијантног понашања према ђацима… Имате 2.000 школа, има свакаквих случајева, а најчешће се умеша синдикат и ту онда увек буде проблема – објашњава Козаров.

Директори су у обавези да посећују часове и на тај начин контролишу наставнике, како и шта ови предају, да ли попуњавају све рубрике у дневнику, а такође су у обавези и да наставника пошаљу на преглед уколико посумњају да постоји неки ментални проблеми.

Izvor Politika

O Milan Trbović

Pročitajte

Платформа за спас образовања: Нагомилани проблеми у просвети, потребна јасна стратегија.

Платформа за спас образовања у Србији оценила је данас да је ситуација са просветом таква ...