Početna » Новости » У односу према наставницима потребне корените промене

У односу према наставницима потребне корените промене

Дуги низ година све веће насиље, међувршњачко, у школама трпе деца, међутим насиљу су изложени и просветни радници. Насиље вербално и психичког, као увод

у оно физичко, увелко се одомаћило у школском клупама, двориштима, на путу од куће до школе, показују истраживања. Велики број просветних радника изложен је притиску ученика, али и њихових родитеља, а стври се по правилу развијају од претњи и застрашивања до физичких напада.

Према истраживању рађеном у оквиру пројекта „Школа без насиља”, зависно од тога да ли су испитивани наставници у основним или средњим школама, њих између 40 и 80 одсто били су изложени физичком или вербалном насиљу. Утврђено је и да је половина испитаних старијих ученика основне школе била сведок вербалног насиља према наставнику, а сваки десети и физичког напада.

Забрињавајућу слику, бројкама употпуњује и прошлогодишње истраживање Форума београдских основних школа. Према њему, вербално и психичко насиље доживело је 87 одсто просветара, директним претњама било је изложено 27 одсто, узнемиравању ван школе 13 одсто, а преко трећих лица њих 14,5 одсто, док је физичко насиље доживело је 7,5 одсто анкетираних наставника.

Неки примери агресије према наставницима, најсвежији је из Техничке школе у Младеновцу, где је ученик ошамарио наставницу, допру до јавности, али просветари тврде да су они свакодневна појава о којој се и не говори и која се не пријављује. Наставници ћуте јер би их претпостављени могли критиковати за неспособност и неостварени ауторитет, док директори школа ћуте да не би нарушавали углед институција на чијем су челу. Да наизглед нема излаза и круга насиља поткрепљује и једно истраживање које је показало да је чак 50 одсто ученика у неким ситуацијама одобравало насиље према професорима.

Пођеднако насиље према наставницима бележи се у великим као и мањим градовима, а углавном је “сезонског” карактера, пред закључивње оцена на полугодишту или на крају разреда.Поводом случаја у Младеновцу одмах се огласио министар просвете и научно-технолошког развоја Младен Шарчевић и најавио нулту толеранцију за насиље у школама.

– Радимо на новом Закону о основама система образовања и васпитања, којим ћемо увести драстичније мере за непримерено понашање у школама. Овакве случајеве нећемо третирати као обичне прекршаје, већ као, малтене, напад на службено лице – нагласио је Шарчевић. Према његовим речима, у рад на новим законским решењима биће укључена и друга надлежна министарства, како би санкције за насилничко понашање ученика у школи сносили и њихови родитељи или старатељи.

Унија синдиката просветних радника Србије затражила је да се новим законом не дозволи исписивање из школе док траје дисциплински поступак, као и да се не дозволи уписивање у другу школу после окончања поступка. Поред овога, од раније, просветари траже да се законом наставницима омогући статус службеног лица, а предлагано је и увођење новчаних казни за родитеље, уопште веће друштвено вредновање просвете, развијање толеранције путем превентивних радионица (делом се то већ ради у оквиру пројекта “Школа без насиља”), као и увођење специјалних педагога

Различити аршини

Како сад ствари стоје илуструје и помињани инцидент у Техничкој школи у Младеновцу – пошто је ученик ударио професорку на часу, родитељи су га исписали из школе, те неће сносити никакаве санкције и уписан је у другу школу. Међутим, да је професорка узвратила истом мером, добила би отказ и изгубила лиценцу за рад. С друге стране, Техничка школа би, да је ученик у њој остао, морала да покрене васпитно-дисциплински поступак чији исход по закону може бити избацивање ученика и ускраћивање права да ове школске године заврши разред.

Извор:  „Дневник“

O Milan Trbović

Pročitajte

Платформа за спас образовања: Нагомилани проблеми у просвети, потребна јасна стратегија.

Платформа за спас образовања у Србији оценила је данас да је ситуација са просветом таква ...