Nastavnici po školama u Srbiji ovih dana se masovno bave izradom portfolija, jer je 3. marta stupio na snagu član iz Pravilnika o stručnom usavršavanju koji obavezuje ne samo njih već i vaspitače i stručne saradnike da imaju ovaj dokument. Nezvanično saznajemo da je rok za izradu portfolija produžen do 4. aprila, jer su mnoge škole time počele da se bave tek nakon seminara za pedagoge koji su u februaru održali predstavnici Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja.
U Ministarstvu prosvete za Danas kažu da je „mart rok u kome treba početi sa formiranjem portfolija, a da se njegov sadržaj razvija postupno, kako teče profesionalni rad i razvoj zaposlenog u ustanovi“. Iz Foruma srednjih stručnih škola poručuju da je reč o „još jednom u nizu bahatih zahteva prosvetne vlasti koji dodatno opterećuje i iscrpljuje prosvetne radnike bez ikakvog opravdanog razloga“.
U školama kažu da nisu dobili detaljna obaveštenja kako se portfolio pravi, a u ministarstvu navode da sadržaj tog dokumenta nije određen podzakonskim aktima, ali da su stručnjaci Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja predstavili školama šta u njemu treba da se nađe. To su podaci o stručnom usavršavanju zaposlenog, samoprocena kompetencija, radna biografija, primeri dobre prakse, lična profesionalna filozofija, objavljeni radovi…
Lična profesionalna filozofija i samoprocena bi trebalo da igraju važnu ulogu u mogućnosti nastavnika da napreduje i stiče nova zvanja. Pravilnik je predvideo veoma komplikovanu proceduru za sticanje zvanja, ali nigde ne precizira procenat uvećanja plate niti sredstva iz kojih bi se po zakonu platio zaposleni sa određenim zvanjem. Novca niotkuda, ali je preračunato koliko zvanja svaka škola može udeliti svojim zaposlenima – kaže Milorad Antić, predsednik Foruma srednjih stručnih škola.
Nastavnici sa kojima smo razgovarali tvrde da Pravilnik o stručnom usavršavanju sadrži dobra rešenja, ali da je problem što su mnoga neprimenjiva u praksi. Najviše zamerki imaju na to što napredovanje u zvanja ne prati povišica plate. Ukazuju da lokalne samouprave godinama ne izdvajaju novac za stručno usavršavanje i da nema nikakve razlike između nastavnika koji su iz svog džepa plaćali seminare i onih koji ih nisu pohađali. U takvoj situaciji pravljenje ličnog plana profesionalnog razvoja, kao i portfolija deluje im besmisleno.
Još jedno od rešenja koje će očigledno ostati samo mrtvo slovo na papiru je obaveza zaposlenih koji su zasnovali radni odnos pre 1. jula 2004. da do kraja školske godine steknu 120 bodova iz različitih oblika stručnog usavršavanja. Za te zaposlene kraj školske 2013-14. je rok kada im ističe drugi petogodišnji period u kome su obavezni da steknu pomenuti broj bodova iz stručnog usavršavanja. Milorad Antić kaže da je tu obavezu ispunilo oko 40 odsto prosvetara, a nezvanične procene govore da je stanje još dramatičnije – takvih je manje od trećine.
Niko se neće upuštati u prebrojavanje sati, niko neće snositi sankcije, samo će rok biti produžen za narednih pet godina. Šteta je što će to demotivisati one koji su ulagali u svoje usavršavanje da to rade i ubuduće – kažu u školama.
Iz Ministarstva prosvete podsećaju da je obaveza stalnog stručnog usavršavanja zaposlenih u obrazovanju predviđena zakonom, ali nisu odgovorili na pitanje ko će proveravati da su to i ispunili. U pisanom odgovoru koji smo dobili, navodi se da „licenca može biti oduzeta zaposlenom koji se nije stručno usavršavao, a prosvetni savetnik u izveštaju utvrdi da razlozi za to nisu opravdani“. A u te razloge, između ostalog, spadaju bolest, trudničko i porodiljsko bolovanje, kao i nedostatak materijalnih sredstava ustanove da obezbedi pohađanje programa stalnog stručnog usavršavanja.
Šta je portfolio
Portfolio je jedna od sistemskih mera za unapređivanje kvaliteta rada nastavnika, vaspitača i stručnih saradnika. Samo dokumentovanjem i pisanim putem možemo kontinuirano pratiti i vrednovati pedagošku praksu i planirati i realizovati aktivnosti koje vode ka unapređivanju rada. Portfolio se ne dostavlja samo na uvid u postupku spoljašnjeg vrednovanja rada obrazovnih ustanova, već na osnovu njega utvrđujemo i ličnu profesionalnu filozofiju zaposlenih, odnosno upoznajemo se s njihovim subjektivnim pristupom prema poslu i sistemu u kome rade. Slobodnije rečeno, portfolio je „profesionalno ogledalo“ zaposlenog – kažu u Ministarstvu prosvete.
Izvor: Danas