Početna » Новости » За информатику нема ни времена ни услова

За информатику нема ни времена ни услова

Национални просветни савет одбио предлог Министарства просвете о раздвајању Техничког и информатичког образовања (ТИО) на Информатику и рачунарство и Техничко образовање – Доношењу одлуке претходили протести наставника, размена увреда међу члановима радне групе, претње на друштвеним мрежама и оптужбе за медијску харангу.
Упркос великом залагању просветних власти да основци од петог разреда добију „Информатику и рачунарство” као обавезни предмет, то се од овог септембра неће догодити. Национални просветни савет је на седници у начелу подржао идеју, али је превладао став да не може да се уведе тако крупна измена два месеца пред школску годину и с обзиром на бројне примедбе наставника техничког образовања.
За предлог МП гласала су само три члана НПС. Ово тело, иначе, у пуном саставу има 43 члана. Професори су истовремено изгласали да ђаци од првог септембра уче овај изборни предмет по иновираном наставном програму, а иста одлука је донета и за предмет „Од играчке до рачунара”, који је изборни за основце од првог до четвртог разреда.
Подсетимо, радна група Министарства просвете је предложила да ученици од петог разреда основне школе уместо досадашњег програма –Техничко и информатичко образовање (ТИО) и изборни предмет Информатика и рачунарство добију два обавезна – Информатика и рачунарство и Техничко образовање. Идеја је била да се осавремени настава информатике, а контрааргумент синдиката је био да ће наставницима техничког због тога бити преполовљена норма и могуће уследити откази, односно запошљавање нових наставника која би предавали нови обавезни предмет.
Сат времена уочи седнице која је одржана у Палати Србија, испред споредних врата за новинаре и чланове НПС окупила се група наставника техничког образовања, који су држали транспаренте на којим је писало „Информатика без техничког као српски без падежа” и „Док покривате кућу, ви рушите зидове”. Они су звиждуком дочекали помоћницу министра просвете Снежану Марковић, која је означена као главни кривац за „хаос који ће настати у школама два месеца уочи нове школске године”.
Да је у овој одлуци било „веома много емоција”, али и тешких речи, потврдили су сви говорници на седници НПС. Професори техничког су напустили радну групу Министарства не само зато што је овакав програм неприменљив у школама, како су рекли, већ и зато што је „пало много увреда”. То је изнела Александра Грујић, председница Друштва наставника техничког, на шта је Снежана Марковић одговорила да су „тешке речи” изречене и са друге стране и да су чланови радне групе доживљавали непријатности и на друштвеним мрежама.
Представници наставника техничког образовања, који су се као гости обратили члановима НПС, осули су „паљбу” и по седмој сили, оптужујући новинаре да су дајући простор Марковићевој, извршили „медијски притисак на НПС како би се изгласао предлог просветних власти”.
Проф. др Слободан Попов, председник Центра за развој и примену науке, технологије и информатике је цитирао текст који је пре неколико дана објављен у „Политици” и полемисао ред по ред са сваким изнетим ставом помоћнице министра. Он је рекао да школе од септембра чека хаос уколико се изгласа овај предлог и нагласио да Србија има најбољи програм техничког у окружењу и да нас све околне државе копирају.
Попов, међутим, није поменуо да су у нашем тексту, уз речи Снежане Марковић, били наведени и контрааргументи наставника техничког – Зорана Лапчевића из Друштва педагога техничке културе. Лапчевић се такође обратио члановима НПС и уз напомену да техничко предају компетентни наставници, додао:
– Школска година почиње за два месеца, урађени су распореди часова, ученици су већ изабрали изборни предмет. Осим тога, тачно је да имамо информатичке кабинете, али не и потребну опрему.
Ирини Рељин помоћница министра трговине, туризма и телекомуникација, подржала је да се информатика уведе као обавезни предмет у више разреде основне школе и додала да је предлог Министарства туризма био још радикалнији. Она је истакла да је неопходно да се информатичко описмењавање уведе већ од првог разреда, као свуда у Европи и свету.
Биљана Радосављевић из Педагошког друштва Србије је рекла да је ово добра идеја, али да се наставници и директори плаше нежељених ефеката ако се спроведе на овај начин.
– Школа у којој сам директорка има 1200 ученика и један кабинет са осам рачунара, што је некако било довољно за изборни предмет, али је недовољно ако би информатика постала обавезна. И неко би сад рекао да сам лош директор кад нисам могла да набавим још рачунара, али ми имамо проблем недостатка простора и не можемо још једну учионицу да претворимо у информатички кабинет – рекла је Радосављевићева.
Неколико чланова НПС је потом апеловало да се одлука донесе за наредну школску годину и „хладне главе”, а проф. др Љубомир Поповић из Друштва за српски језик и књижевност Србије је рекао да је крајње време да се престане да се гласа за неке одлуке супротно савести, само зато „што више нема времена”.
– Најбоље би било да се све ово одложи за следећу школску годину. Школе нису адекватно опремљене, а ми им говоримо да почну наставу и обећавамо да ће бити обезбеђени услови за рад и учење. Зар није логично обрнуто? Ваљда прво купите њиву, па је онда обрађујете. Осим тога, ово уопште није „рачунарство”, боље је да се предмет назове „дигитална писменост” – рекао је професор др Градимир Војводић, представник Друштва математичара Србије.
Снежана Марковић је одговарајући на примедбе рекла да Министарство има прецизне податке о томе да један број наставника техничког није компетентан за предмет који предаје, да један таблет кошта 6000 динара и да то није непремостива препрека да се опреми школа и нагласила да не треба чекати да се створе идеални услови јер се то никада неће догодити. Она је поновила да наставници немају разлога за страх да ће добити отказе или да ће бити потребно и да се запошљавају нови, јер је Министарство просвете одустало од првобитног предлога који је уз раздвајање подразумевао и другачији фонд часова.
Расправу је окончао председник НПС проф. др Александар Липковски, који је рекао и да се и сам двоуми, јер је идеја добра, али да га брине техничка реализација с обзиром на неопремљеност школа.

Извор: „Политика“

O Milan Trbović

Pročitajte

Платформа за спас образовања: Нагомилани проблеми у просвети, потребна јасна стратегија.

Платформа за спас образовања у Србији оценила је данас да је ситуација са просветом таква ...